De seks fester materialet beskæftiger sig med er: De dødes dag, Mexico. Divali, hinduistisk lysfest, Indien. Eid, muslimsk fest efter fastemåneden Ramadan. Sakura, Japansk forårsfest. Slava, Serbisk helgenfest. Vesak, Buddhas fødselsdag, Thailand.

  • De dødes dag
    De dødes dag er en af vigtigste højtider i Mexico. Den er en livsbekræftende fest for de døde de holdt af da de var i live.
  • Divali
    Divali er den vigtigste årlige hindufestival, og den fejres især som en familiefest, hvor familierne mødes. Divali kan sammenlignes med en blanding af nytår og jul.
  • Eid
    Der er to højtider på året der kaldes Eid. Eid betyder fest, og de to dage er festdage for muslimer over hele verden.
  • Sakura
    Traditionelt fejrer familier og virksomheder de blomstrende kirsebærtræer ved at holde picnic under træerne. Den picnic man holder til sakura kaldes Hanami.
  • Slava
    Slava er en serbisk ortodoks familiefest, som fejrer den helgen, der beskytter arnen og familien i gennem året.
  • Vesak
    På Vesak samles man i templerne før daggry for at rejse de buddhistiske flag og for at synge sange til Buddha, hans lære og hans disciple

Materialet kan bruges samfundsfag, f.eks. i tværfagligt samarbejde med religion, historie og dansk. I de nye forenklede fællesmål for fagene står der:
Samfundsfag 7.-9. klasse:
Eleverne skal kunne beskrive og analysere kulturelle grupper og fænomener med anvendelse af faglige begreber.
Religion 7.-9. klasse:
Eleven kan reflektere over hovedtræk i verdensreligioner og livsopfattelser med betydning for Danmark.
Historie 7.-9. klasse:
Eleverne kan diskutere omverdenens indflydelse på danske forhold politisk, kulturelt, økonomisk og socialt.
Dansk 7.-9. klasse:
Eleven kan kommunikere aktivt i forskellige sproglige og kulturelle situationer i en globaliseret verden.
Til filmene er der udarbejdet et opgaveark, som kan downloades som PDF. Det ligger efter teksterne til de seks film. Arbejdsopgaverne har en stigende sværhedsgrad. De første kan besvares ved at se filmene. De næste ved at læse materialet. De sværeste kræver, at man finder supplerende materiale.
Materialet er produceret med støtte fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings udlodningsmidler.

Tekst: Leda Festini Jensen og Lisbeth Lyngse
Foto: Ole Christiansen og Lisbeth Lyngse
Webmaster: Sigurd Tao Lyngse